Analiza przedwdrożeniowa dla eCommerce - czym jest i dlaczego warto ją przeprowadzić?

analiza-przedwdrozeniowa-dla-ecommerce

Analiza przedwdrożeniowa dla eCommerce - czym jest i dlaczego warto ją przeprowadzić?

Budowa sklepu internetowego to złożone przedsięwzięcie. Aby je właściwie zrealizować, należy starannie przygotować plan przyszłych działań. Pozwala na to analiza przedwdrożeniowa, którą przeprowadza się z wykonawcą projektu. Na czym polega i jakie ma zalety?


Czym jest analiza przedwdrożeniowa?

Analiza przedwdrożeniowa w eCommerce służy przygotowaniu do developmentu nowego sklepu lub przeprowadzenia migracji istniejącego rozwiązania. Rozpoczyna się warsztatem, na którym omawia się wizję i funkcjonalności systemu oraz procesy, jakie mają w nim zachodzić. Wykonawca zdobywa także informacje na temat klientów zamawiającego, zbierając insighty branżowe.

przygotowanie-dokumentacji-analizy-przedwdrozeniowej

Przygotowanie dokumentacji Analizy Przedwdrożeniowej

Na podstawie warsztatu software house tworzy specyfikację systemu. Budowane są także interaktywne makiety o niskim poziomie szczegółowości (lo-fi), które w uproszczony sposób przedstawiają wygląd przyszłego rozwiązania. Klient może sprawdzić, czy są zgodne z jego wizją produktu.

Po zaakceptowaniu przez klienta specyfikacji wykonawca wycenia projekt. Wyznacza także priorytety w działaniach. Służy to ustaleniu, jakie elementy powinien mieć MVP (Minimum Viable Product, o którym w kolejnym punkcie).

Oczywiście klient może dostarczyć wykonawcy już gotową specyfikację. Nawet jeśli jest rozbudowana i dopracowana, warto przeprowadzić warsztaty projektowe. Trzeba pamiętać, że software house odgrywa rolę nie tylko wykonawcy, ale także konsultanta. Potrafi ocenić specyfikację na podstawie własnego doświadczenia i know-how, co pozwoli często zweryfikować rozwiązania proponowane przez klienta oraz zaproponować optymalne rozwiązanie.

Analiza przedwdrożeniowa nie zawsze musi prowadzić do budowy lub migracji sklepu. Zdarza się, że jej wynikiem jest stwierdzenie innych bardziej palących potrzeb w organizacji, takich jak np. automatyzacja i cyfryzacja procesów.

Wtedy, przed budową systemu eCommerce, wykonawca może zająć się wdrożeniem rozwiązań, które przygotują firmę do elektronicznego handlu. Może to być np. system automatyzacji zamówień (OMS) czy PIM.

Za sukcesem analizy wdrożeniowej stoi zaangażowanie zespołu inwestora. Po jego stronie musi zostać wyznaczona osoba odpowiedzialna za projekt, taka jak Product Owner lub eCommerce Project Manager. Jej zadaniem będzie weryfikowanie założeń wykonawcy pod kątem zgodności z realiami firmy, z których software house może nie zdawać sobie w pełni sprawy. 

Firma powinna być także gotowa na to, że software house może zaproponować przeprowadzenie konsultacji z jej pracownikami. Często należy poznać specyfikę pracy osób odpowiedzialnych za dane procesy, aby dobrze obsłużyć ich realizację.

prace-przygotowawcze-i-przedwdrozeniowe

Prace przygotowawcze i wdrożeniowe

Dlaczego przeprowadzać analizę przedwdrożeniową?

Bez analizy przedwdrożeniowej bardzo trudno przygotować się do prac nad budową czy migracją sklepu. Wykonawca musi poznać potrzeby klienta, by zaproponować mu odpowiednie rozwiązania. 

Najważniejsze cele analizy przedwdrożeniowej to:

  • wytworzenie wersji MVP systemu

    Minimum Viable Product (MVP) to wersja produktu, w której nie występują jeszcze wszystkie funkcjonalności zawarte w specyfikacji. Te wdrożone wystarczają jednak do spełniania podstawowych potrzeb użytkownika. System działa poprawnie i pozwala klientom dokonywać zakupów.

    Dlaczego nie wdrażać od razu produktu ze wszystkimi docelowymi funkcjonalnościami? Przede wszystkim MVP jest wcześniej wypuszczany na rynek. Każdy tydzień sprzedaży to dla zamawiającego konkretne zyski. Poza tym, jeśli oferta klienta jest unikalna, zmniejsza się ryzyko, że z podobną propozycją wyprzedzi go konkurencja. W przypadku nowej witryny zaczyna przy tym się ona już pozycjonować.


    MVP pozwala ponadto badać zachowania klientów sklepu i zbierać ich opinie. Jest to świetny sposób na przetestowanie produktu na dużej grupie użytkowników.  Będzie to rodzaj badania na szeroką skalę, którego efekty mogą okazać się cenniejsze od testów prototypu, ponieważ dotyczące już działającego produktu, a nie jedynie np. makiety. Pomoże to w jego udoskonaleniu przed premierą ostatecznej wersji.


    W przypadku migracji systemów wersja MVP pozwala na przeprowadzenie testów Friends&Family (zaprzyjaźnione firmy, stali kupujący). Umożliwiają one zweryfikowanie działanie sklepu przed finalną migracją na bazie zachowań realnych użytkowników.

  • Uniknięcie błędów wdrożeniowych

    Przeprowadzanie projektu bez analizy sprawia, że można nie przewidzieć wielu elementów, nieprawidłowo je zaprojektować lub doprowadzić do konfliktów z innymi elementami systemu. Pojawia się także ryzyko implementacji niepotrzebnych funkcjonalności, których zadania spełniają już inne, istniejące w organizacji.

  • zdefiniowanie sensowności wdrożeń elementów oczekiwanych przez klienta

    Może się okazać, że funkcjonalności proponowane przez klienta nie są konieczne, aby produkt był już w pełni użyteczny. Niektóre z nich można zaimplementować w okresie dalszego rozwoju sklepu, gdyż poświęcanie na nie czasu niepotrzebnie przedłużyłoby development.

    Wykonawca jest w stanie także oszacować, jaka będzie korzyść klienta z określonych funkcjonalności i porównać to z kosztami ich wytworzenia. Zdarza się, że wdrożenie wybranych rozwiązań wymaga na tyle dużo czasu i pracy, że stają się one nieopłacalne. Wtedy najlepiej z nich zrezygnować i zaoszczędzić.

Analiza Przedwdrożeniowa - następne kroki

Dlaczego nie realizować wdrożenia sklepu bez analizy?

  • Wzrost kosztów wdrożenia

    Dobrze przeprowadzona analiza przedwdrożeniowa może znacznie obniżyć koszty developmentu. Dzięki temu, że klient skonsultuje swój pomysł z software house, ma szansę zweryfikować pierwotne założenia. Niektóre z zaproponowanych przez niego funkcjonalności mogą okazać się np. nieopłacalne lub niepotrzebne, a ich wykluczenie na etapie analizy przedwdrożeniowej prowadzi do oszczędności w budżecie prac. 


    Bez opracowania MVP i przy realizacji wszystkich pierwotnych założeń projekt zostanie także wdrożony później. Inwestor straci w ten sposób potencjalne dochody. Nie będzie również szansy na dodatkowe testy rozwiązania z udziałem użytkowników.


  • Ryzyko nieporozumień

    Przed rozpoczęciem realizacji projektu wykonawca powinien w pełni orientować się w wymaganiach klienta. W innym przypadku kształt produktu może odbiegać od jego wizji. Nie będzie także w wystarczającym stopniu odpowiadał realiom organizacji, ponieważ software house nie dostanie szansy na ich dobre poznanie.


Jak przeprowadzamy analizę przedwdrożeniową w Cognize?

  1. Warsztaty projektowe

    Warsztaty trwają 1-2 dni robocze i są przeprowadzane w siedzibie klienta. Przed warsztatami definiujemy z klientem, jacy interesariusze powinni być obecni na spotkaniu (zazwyczaj zarząd, IT, menedżerowie sprzedaży i logistyki czy osoby obsługujące sprzedaż elektroniczną).

    Przykładowy Plan warsztatów

    • Omówienie sposobu realizowania zadań stawianych nowemu systemowi.

    • Omówienie długofalowej wizji systemu.

    • Planowane funkcjonalności, ich zakresów i priorytetów.

    • Określanie ról użytkowników w systemie oraz ich potrzeb.

    • Decydowanie o tym, jakie główne procesy mają być realizowane przez system.

    • Szczegółowe omówienie najważniejszych procesów zdefiniowanych przed warsztatem.

    • Zebranie insightów branżowych na potrzeby projektowania systemu (analiza zachowań użytkownika końcowego systemu).

  2. Etap tworzenia specyfikacji

    • Przygotowanie specyfikacji / dokumentacji wdrożeniowej opisującej najważniejsze zagadnienia z perspektywy wdrożenia systemu e-commerce. Może być ona jednak później dynamicznie modyfikowana, jeżeli pojawią się np. zmiany w założeniach. 

    • Przeprowadzanie równolegle serii krótkich warsztatów online doprecyzowujących wybrane zagadnienia.

    • Stworzenie makiet o niskim poziomie szczegółowości (lo-fi) prezentujących najważniejsze widoki projektowanego systemu.

    • Przy rozbudowanej strukturze organizacji często przeprowadzanie konsultacji z osobami zatrudnionymi w firmie, które będą pracować lub pracują przy procesach powiązanych ze sprzedażą online. 

  3. Etap definiowania MVP i wyceny

    • Wycenienie projektu.

    • Definicja priorytetów.

    • Konfrontacja wyceny i priorytetów z klientem oraz wyznaczenie MVP.


Proces rozpoznania zakresu i budżetu projektu oraz Analizy Przedwdrożeniowej

Analiza przedwdrożeniowa — zawsze warto

W Cognize uznajemy analizę przedwdrożeniową za niezwykle ważny (jeśli nie niezbędny) element pracy nad projektem. Pamiętaj przy tym, że decyzja, by je z nami przeprowadzić, nie oznacza dla Ciebie zobowiązania do wspólnej pracy nad budową systemu. 

Analiza jest dobrym sposobem na sporządzenie kompletnej specyfikacji produktu i ocenę jego budżetu. Jeśli uznasz, że tworzenie rozwiązania eCommerce lub jego migracja w danym momencie przekracza możliwości Twojej firmy, możesz zrezygnować z realizacji projektu. Będziesz jednak wiedzieć, jakich środków wymaga i być może wrócisz do niego za jakiś czas.

Dzięki analizie, która jest Twoją własnością, masz także szansę składać zapytania do innych wykonawców. Porównasz w ten sposób ceny wdrożenia produktu o dokładnie tej samej specyfikacji. Nie byłoby to możliwe, gdybyś nie mógł przedstawić firmom precyzyjnych założeń projektu.

Jeśli zatem myślisz o projekcie eCommerce, zdecydowanie polecamy Ci przeprowadzenie analizy przedwdrożeniowej. Pracując nad nią z Cognize, skorzystasz z know-how doświadczonych specjalistów z branży. Skonsultujesz swój pomysł i dowiesz się, jaki powinien być jego optymalny kształt oraz jaki będzie budżet działań.

 

Masz pytania? Chciałbyś poznać ofertę?
Skontaktuj się z nami.

Previous
Previous

Brief. Jak przygotować się do analizy przedwdrożeniowej?

Next
Next

Rebranding – grupa KMK to od teraz “Cognize”